Hur kan mina följare hitta min sida på Amazon?

Amazon Influencer Program: Tips för social delning

Som influencer är det oerhört viktigt att utnyttja sociala medier för att skapa kontakt med dina följare och driva trafik till din alternativa sida.  Kom ihåg att det är dina lojala följare som vänder sig till dig för att hitta de bästa produktrekommendationerna och kvalitetsinnehåll. Vi har satt ihop några idéer för att dela din URL i flera olika sociala nätverk för att hjälpa dig att sprida ordet om din butik på Amazon.

I den här artikeln kommer du att:

  • lära dig flera olika sätt att dela din sida och produktlänkar på sociala medier
  • se riktiga exempel på sociala delningar från nuvarande influencers
  • se praktiska länkar för mer information om offentliggörande

 

Instagram:

  • Utnyttja biografiraden genom att lägga till en länk till din influencer-sida. Du kan hänvisa till denna i produktspecifika inlägg så att dina följare vet hur de kan hitta din sida.
  • Låt dina följare veta i produktrelaterade inlägg att de kan handla alla de produkter som finns med i dina inlägg genom att klicka på länken i din biografi.
  • Instagram-historier har blivit ett extremt populärt sätt att skapa kontakt med följare. Instagram-historier som inte har fästs har en 24-timmars livslängd och är ett utmärkt och genuint sätt att få fler blickar att dras till din profil och ditt innehåll. Stories är också ett mindre formellt sätt att påminna dina följare om att du hjälper dem att hitta de bästa produkterna och ger dig en möjlighet att visa upp din personlighet.
  • Med Instagram-historiernas höjdpunktsfunktion kan du nu förlänga livslängden för din historia genom att fästa den högst upp i din profil. Dessa historier kommer att leva vidare permanent i din profil tills du raderar dem, vilket ger dig ett utmärkt nytt sätt att visa upp produkter och att prata om din sida!

Facebook:

  • Lägg till en länk till din influencer-sida i avsnittet ”Om” i din profil.
  • Facebook-historier har precis som Instagram-historier en 24-timmars livslängd och är ett utmärkt och genuint sätt att få fler blickar att dras till din profil och ditt innehåll. Stories är också ett mindre formellt sätt att påminna dina följare om att du hjälper dem att hitta de bästa produkterna och ger dig en möjlighet att visa upp din personlighet.
  • Länka knappen ”Köp nu” (Shop Now) till din influencer-sida. För att lägga till knappen ”Köp nu” (Shop Now), klicka på ”Lägg till en knapp” (Add a button) under ditt omslagsfoto och välj knappen ”Köp” (Shop) från rullgardinsmenyn.
  • I produktrelaterade inlägg, inkludera en länk till din vanity-URL tillsammans med en länk till den produkt du gör inlägget om.

YouTube:

  • Lägg till en länk till din influencer-sida i avsnittet ”Om” i din YouTube-kanal.
  • Lägg till en länk i beskrivningen av dina videor. Du kan också dela länkar till specifika produkter som du nämner eller visar i dina videor.
  • Nämn din URL under din video och inkludera en bannerannons som länkar till din influencer-sida.

Twitter:

  • Lägg till en länk till din influencer-sida i din Twitter-biografi.
  • Tweets är enkla och korta, vilket ger dig ett enkelt sätt att sprida ordet om din sida ofta.  Inkludera en länk till din vanity-URL, om det maximala antalet tecken tillåter detta. Om inte, kan du tala om för dina följare att de kan klicka på länken i din biografi.

Hemsida och blogg

  • Besökare på din hemsida och blogg kommer dit för att läsa om de produkter och artiklar som du rekommenderar. Tänk på din målgrupp och fundera noggrant över vilket innehåll de vill se.
  • Även om äldre blogginlägg fortfarande kan vara värdefulla för dina läsare, är det fördelaktigt att skriva nytt innehåll regelbundet. Se till att du inkluderar länkar till specifika produkter som du skriver om och inkludera din vanity-URL som en plats där de kan hitta alla de artiklar du rekommenderar på din blogg eller hemsida på ett och samma ställe.

Snapchat:

  • Precis som Instagram-historier ger Snapchat-historier dig ett snabbt och unikt sätt att ge dina följare ett smakprov på din butik på Amazon! Spela in en video eller ta ett foto av dina favoritprodukter för att få folk att prata om din influencer-sida.

Podcasts:

  • Om du har en podcast eller något annat ljudmedium som du använder för att få kontakt med fans kan du använda detta som en möjlighet att berätta för dem om din butik på Amazon.

Offentliggöranden

När du delar en affiliatelänk är det viktigt att du informerar din målgrupp om det.  De kommer att lita mer på dig om du är öppen med vart du dirigerar dem och varför.  För att uppfylla kraven för Associate Program måste du (1) inkludera ett lagenligt offentliggörande med dina länkar och (2) identifiera dig som Amazon-associate på din webbsida på det språk som krävs av driftsavtalet.

För att uppfylla Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i sociala medier samt den svenska marknadsföringslagstiftningen måste ditt offentliggörande för länknivån vara:
  1. Tydligt. Ett tydligt avslöjande kan var så enkelt som ”(betald länk)”, ”#reklam”, eller ”#betaltsamarbete”.
  2. Lätt att se.  Det ska placeras nära eventuella affiliatelänkar eller produktrecensioner på en plats som kunderna lätt lägger märke till.  De ska inte behöva leta efter det.          
Dessutom kräver driftsavtalet att följande uttalande visas klart och tydligt på din webbsida:  ”Som Amazon-associates tjänar jag pengar på kvalificerade köp.”  För användargenererat innehåll på sociala medier måste detta uttalande vara associerat med ditt konto.

Associates bör också betrakta riktlinjerna för det specifika sociala mediets plattform.  Associates kan till exempel använda Facebooks Branded Content-verktyg.

För att läsa mer om Konsumentverket riktlinjer för godkännande, besök https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier-och-bloggar/

Klicka här för att se driftsavtalet för Associates Program

Riktiga exempel från Amazon-influencers