- Varför måste jag identifiera mig själv som associate? Hur ska jag göra detta på sociala medier?
- Vad är Amazon Influencer Program?
- Jag är en influencer och för närvarande en samarbetspartner. Kan jag delta i Associates Program och Influencer Program?
- Som befintlig samarbetspartner, måste jag registrera mig igen för att delta i Influencer Program?
- Vad skiljer Amazon Influencer Program från online Associates?
- Hur lägger jag till eller raderar varor från mina idélistor?
- Hur lägger jag till kommentarer om produkter jag har lagt till på min sida?
- Vad händer om de produkter jag vill lägga till på min influencer-sida inte är tillgängliga på Amazon?
- Amazon Influencer Programs riktlinjer för uppladdning av bilder
- Hur kan mina följare hitta min sida på Amazon?
- Jag skapar min sida men marknadsför ibland en enskild produkt i mina inlägg. Kan jag också länka till enskilda produktsidor?
- Hur kategoriserar jag min sida med idélistor?
- Hur ändrar jag min vanity-URL?
- Jag har en global publik. Är Amazon Influencer Program tillgängligt utanför USA?
- Jag har flera länkar jag skulle vilja dela, men Instagram låter mig bara dela en. Vad gör jag nu?
- Vad har Amazon Associates för policy mot varumärkesförfalskning?
- Hur visar och hanterar jag allt innehåll jag har skapat på Amazon?
Varför måste jag identifiera mig själv som associate? Hur ska jag göra detta på sociala medier?
När du delar en affiliatelänk är det viktigt att du informerar din målgrupp om det. De kommer att lita mer på dig om du är öppen med vart du dirigerar dem och varför. För att uppfylla kraven för Associate Program måste du (1) inkludera ett lagenligt offentliggörande med dina länkar och (2) identifiera dig som Amazon-associate på din webbsida på det språk som krävs av driftsavtalet.
För att uppfylla Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i sociala medier samt den svenska marknadsföringslagstiftningen måste ditt offentliggörande för länknivån vara:
- Tydligt. Ett tydligt avslöjande kan var så enkelt som ”(betald länk)”, ”#reklam”, eller ”#betaltsamarbete”.
- Lätt att se. Det ska placeras nära eventuella affiliatelänkar eller produktrecensioner på en plats som kunderna lätt lägger märke till. De ska inte behöva leta efter det.
Associates bör också betrakta riktlinjerna för det specifika sociala mediets plattform. Associates kan till exempel använda Facebooks Branded Content-verktyg.
För att läsa mer om Konsumentverket riktlinjer för godkännande, besök https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier-och-bloggar/