Varför måste jag identifiera mig själv som associate? Hur ska jag göra detta på sociala medier?

När du delar en affiliatelänk är det viktigt att du informerar din målgrupp om det.  De kommer att lita mer på dig om du är öppen med vart du dirigerar dem och varför.  För att uppfylla kraven för Associate Program måste du (1) inkludera ett lagenligt offentliggörande med dina länkar och (2) identifiera dig som Amazon-associate på din webbsida på det språk som krävs av driftsavtalet.

För att uppfylla Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i sociala medier samt den svenska marknadsföringslagstiftningen måste ditt offentliggörande för länknivån vara:

  1. Tydligt. Ett tydligt avslöjande kan var så enkelt som ”(betald länk)”, ”#reklam”, eller ”#betaltsamarbete”.
  2. Lätt att se.  Det ska placeras nära eventuella affiliatelänkar eller produktrecensioner på en plats som kunderna lätt lägger märke till.  De ska inte behöva leta efter det.          

Dessutom kräver driftsavtalet att följande uttalande visas klart och tydligt på din webbsida:  ”Som Amazon-associates tjänar jag pengar på kvalificerade köp.”  För användargenererat innehåll på sociala medier måste detta uttalande vara associerat med ditt konto.

Associates bör också betrakta riktlinjerna för det specifika sociala mediets plattform.  Associates kan till exempel använda Facebooks Branded Content-verktyg.

För att läsa mer om Konsumentverket riktlinjer för godkännande, besök https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier-och-bloggar/