- Vanliga frågor – Fx4Cash – International Transfers Solution
- Vilka betalningsmetoder har jag att välja på?
- Varför ska jag välja direktinsättning i stället för check som betalningsmetod?
- Ändra betalningstyp
- Checkavgift
- Inställningar för betalningsgränser
- När börjar ändringar av betalningsinställningar att gälla?
- Tvåfaktorsautentisering när du går in på betalningsuppgifter
Vanliga frågor – Fx4Cash – International Transfers Solution
Vanliga frågor – Fx4Cash – International Transfers Solution
1. Varför kommer detta att intressera mig?
Om du deltar i programmen i US, UK, DE, FR, IT, ES, eller CA och har din bank/valuta antingen i USA (USD), Storbritannien (GBP + EUR) eller euroområdet (EUR) kan du nu få dina internationella inkomster på ditt lokala bankkonto! Du behöver inte längre oroa dig för borttappade/förlagda papperscheckar eller vänta på att din bank löser in en utländsk check.
2. Vilka fördelar får jag med den nya betalningsformen?
Amazon Associates-medlemmar som deltar i ett Amazon Associate Program i US, UK, DE, FR, IT, ES eller CA, med ett bankkonto antingen i USA (USD), Storbritannien (GBP och EUR) eller euroområdet (EUR) – totalt 52 länder, kan nu få sina internationella inkomster via banköverföring till sitt bankkonto i sin lokala valuta. Då behöver inte längre checkar postlevereras, vilket kan ta flera dagar, utöver väntetiden tills checken har godkänts hos banken.
3. Vilka är de 52 länder som stöds? Vilka valutor finns?
USA |
USD |
Storbritannien |
GBP eller EUR |
Åland, Österrike, Azorerna, Belgium, Bulgarien, Kanarieöarna, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Tyskland, Gibraltar, Grekland, Guadeloupe, Guernsey, Ungern, Island, Irland, Isle of Man, Italien, Jersey, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Madeira, Malta, Martinique, Mayotte, Monaco, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Réunion, Rumänien, Saint-Barthélemy, Saint-Martin (franska delen), Saint-Pierre och Miquelon, San Marino, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige och Schweiz. |
EUR |
4. Vilka betalningsmetoder har jag att välja på?
Du kan välja mellan tre olika betalningsmetoder: oförändrad banköverföring, presentkort eller checkar. Av dessa tre rekommenderar vi med denna extra internationella hjälp att du använder banköverföring.
5. Hur får jag internationella betalningar genom överföring till mitt bankkonto?
Klicka först på ”Kontoinställningar” (Account Settings) efter ”Ändra betalningsmetod” (Change Payment Method) och sedan ”Betala mig med direktinsättning” (Pay Me By Direct Deposit). Sedan väljer du landet där du har din bank, så får du instruktioner om hur du fortsätter processen. Se steg-för-steg-instruktionerna ovan för mer information.
6. Jag deltar i flera Amazon-affiliateprogram. Måste jag ange min betalningsinformation enskilt för varje program?
Ja, du måste ange din betalningsinformation för varje Amazon Associate Program eller Associates-ID.
7. Jag vill samla inkomster från 6 länder på mitt bankkonto i USA, men jag vill att det jag tjänar i Storbritannien ska sättas in på mitt bankkonto i Storbritannien. Hur gör jag det?
Du kan göra detta genom att ange kontoinformationen för banken i USA i de 6 portaler från vilka du vill att inkomsterna ska sättas in på ditt bankkonto i USA och ange ditt bankkonto i Storbritannien i din portal för Storbritannien.
8. Är det kostnadsfritt att använda den internationella betalningen via banköverföring till mitt bankkonto?
Amazon tar inga avgifter för internationell betalning via banköverföring till ditt bankkonto. Konverteringssatsen fastställs enligt Amazons driftstandarder: För närvarande använder de banker vi samarbetar med Forex-satsen på utbetalningsdagen för att konvertera dina inkomster från det internationella programmet till den lokala valutan. Det kan dock hända att din bank tar ut en extra avgift för sina tjänster. Kontakta din bank för mer information.
9. Påverkar ändringarna den aktuella minsta utbetalningen?
Den minsta utbetalningen förblir densamma som den som gäller för inhemsk direktinsättning. Inga ändringar görs för internationella utbetalningar. Om du går från check eller presentkort till direktinsättning, var vänlig kontrollera och uppdatera din inställning för minsta betalningsgräns för direktinsättning i Associate Central-portalen.
10. Ändras betalningsgränsen?
Nej, befintliga betalningsgränser fortsätter att gälla.
11. Innebär den nya internationella utbetalningsmetoden med internationell banköverföring att jag inte kan fortsätta få utbetalningar via Amazon-presentkort?
Nej, du kan fortfarande få betalning av dina inkomster som ett Amazon-presentkort.
12. Jag får betalningar via inhemsk direktinsättning, påverkar detta mig?
Nej, du kan fortsätta med det om du vill
13. Jag får betalningar via papperscheck, innebär detta några förändringar för mig?
Nej, du kan fortfarande få utbetalning av dina inkomster som papperscheck, men vi rekommenderar att du byter till att få din betalning med direktinsättning, eller ett Amazon-presentkort.