Sverige

Vad är konsoliderad sammanfattning av intäkter?

Vad är konsoliderad sammanfattning av intäkter? Konsoliderad sammanfattning av intäkter förenklar hanteringen av ditt Amazon Associateskonto med en helhetssyn på dina programintäkter på en och samma plats. Denna sammanfattning är nu tillgänglig för butiks-ID:n inom samma land, inom samma program samt över länder och program. Du länkar dem helt enkelt tillsammans för att se en konsoliderad sammanfattning av dina affiliate-provisioner över alla butiks-ID:n i en enda vy. Du kan fortfarande få tillgång till den detaljerade rapporteringen för specifika butik-ID:n som du har idag.

Vad menar du med ”program”? Vi hänvisar till de olika sätten du kan tjäna från Amazon Associates genom Amazon Associates Program, Amazon Influencer Program och Amazon Onsite Associates Program.

Hur länkar jag mina butiker? Gå till dina kontoinställningar, sök efter alternativet ”Länka butiks-ID:n” och klicka på det. Butiks-ID:n som kvalificeras för länkning eller verifiering kommer att listas här. Du kan länka alla kvalificerade butiks-ID:n med ett enda klick eller välja de som du föredrar att länka. Obs! Om du har fler än 25 butiks-ID:n som kvalificerar för länkning behöver du upprepa länkningen i omgångar med 25 åt gången.
Figur 1: Länka butiker mellan länder
GlobalReporting1

Figur 2: Bekräftelsemeddelande efter butikslänkning
GlobalReporting2


Jag kan inte se ett butiks-ID som ”kvalificerat för länkning”. Kan jag fortfarande läka det? Du kommer att behöva lägga till det butiks-ID:t manuellt. På butikens länkningssida klicka på ”+ lägg till butiks-ID” och ange butiks-ID:t du önskar att länka till. Nu kommer vi att be dig att autentisera dig själv genom att logga in med användaruppgifterna för det länkade butiks-ID:t för att bevisa att du är en giltig användare på det butiks-ID:t. Obs! Du kan endast ange ett butiks-ID åt gången genom detta alternativ och du kan inte lägga till ett ytterligare butiks-ID manuellt förrän du har verifierat det föregående.

Figur 3: Länka ett butiks-ID uttryckligen genom att ange det manuellt
GlobalReporting3


Jag länkade ett butiks-ID manuellt och det väntade på verifiering men jag kan inte längre se det. Varför? Vi tar bort väntande butiks-ID länkar automatiskt efter 5 dagar på grund av kundens integritets- och säkerhetsskydd. Du kommer att behöva lägga till det butiks-ID:t igen och verifiera begäran inom 5 dagar. Vi påminner om butiks-ID:n som väntar på verifiering genom notifikationer på Associates Central, var snäll och kom ihåg att klicka på dem och åtgärda dem i rätt tid.

Varför kan jag inte se alternativet att länka mina butiks-ID:n? Säkerställ att du är inloggad som huvudsaklig användare av butiks-ID:t på Associates Central för att kunna se detta alternativ.

Hur tar jag bort länken till ett butiks-ID? Klicka på ”Kontoinställningar > Länka butiks-ID:n” och klicka på ”Ändra”. Avmarkera sedan rutor bredvid de butiks-ID:n som du vill länka bort. Obs! Avlänkning av ett butiks-ID kommer också att ta bort dess data från dina konsoliderade rapporter. Om du har flera butiks-ID:n som du vill länka av kommer du behöva upprepa detta steg i satser om upp till fem butiks-ID:n.

Figur 4: Klicka på alternativet att ändra dina länkade butiker
GlobalReporting4

Figur 5: Avmarkera butiken som du vill länka av och klicka på skicka ändringar. Vi kommer att be dig att bekräfta ditt val en gång och efteråt är det klart
GlobalReporting5


Hur kommer jag åt vyn för konsoliderad sammanfattning av intäkter? Klicka på rapporter i navigeringsmenyn för att komma åt din konsoliderad rapport som är en sammanställd vy av dina intäkter i länkade butiker. Om du har länkat butiks-ID:n mellan program och länder kommer du att se en global sammanfattning av dina totala intäkter samt uppgifter om varje lands totala intäkter på denna sida. Du kommer också att se en uppdelning av ”on Amazon” och ”off Amazon” intäkter som visas i varje landstabell. Du kan klicka på landets tabell för att få veta mer om ”on Amazon” och ”off Amazon” intäkter. Om du har länkat butiks-ID:n mellan program men inte mellan länder, kommer du enbart se en tabell för det landet i vilket alla dina butiks-ID:n är konfigurerade i, tillsammans med den detaljerade vyn av dina intäkter över hänvisningar till ”on Amazon” och ”off Amazon”. 

Figur 6: Exempelvy när du har många butiks-ID:n (komprimerat)
GlobalReporting6

Figur 7: Exempelvy när du har många butiks-ID:n (utökat)
GlobalReporting7

Figur 8: Exempelvy på en instrumentpanel för ett enskilt land
GlobalReporting8

Vad är "on Amazon" intäkter? Här ingår intäkter från hänvisningar från ditt publicerade innehåll (t.ex. artiklar, livestreams, foton, listor och videor) på Amazon inklusive din Influencer storefront.

Figur 9: Exempelvy på vad du ser när du klickar på "on Amazon" längs flikarna
GlobalReporting9

Vad är "off Amazon" intäkter? Här ingår intäkter från hänvisningar från dina publiceringar utanför Amazons detaljhandels-webbplats som förlagswebbplatser, bloggar, sociala medier, inklusive produktlänkar och gåvor.

Figur 10: Exempelvy på vad du ser när du klickar på "off Amazon" längs flikarna
GlobalReporting10


Jag är en Amazon influencer och driver trafiken direkt till produktdetaljsidor och till min storefront. Hur kommer detta hjälpa mig? All trafik som du driver direkt till produktdetaljsidor kommer att klassificeras som “off Amazon” och all trafik som du driver till din storefront kommer att klassificeras som “on Amazon”. Med den nya konsoliderade sammanfattningen kan du se hur on och off Amazon placeringar fungerar så fort du klickar på ”Rapporter”.

Jag är en Amazon onsite associate och jag driver trafiken till Amazon via mina webbplatsartiklar och publicerar innehåll onsite till Amazon. Hur kommer detta hjälpa mig? All trafik som du driver direkt till Amazon från din webbplats eller med taggar från ditt standard associate butiks-ID kommer att klassificeras som “off Amazon” och alla hänvisningar som resulterar från att ditt publicerade innehåll visas i Amazon placeringar kommer att klassificeras som ”on Amazon”. Tidigare hade du behövt att byta mellan butiks-ID:n för att se rapporteringsdetaljer och nu har vi förenklat detta med en konsoliderad vy över dina butiks-ID:n.

Hur kommer jag åt detaljerad rapportering för ett butiks-ID? I den konsoliderade rapportvyn väljer du butiks-ID i landets tabell för att komma åt de detaljerade rapporter till butiks-ID:t.

Jag är baserad i USA och föredrar att se alla mina intäktsdata i USD, hur gör jag det? Du kan använda valutaväljaren i den konsoliderade rapportvyn för att uppdatera rapporten i önskad valuta. Obs! Valutakonverteringsfunktionen tillhandahålls för bekvämlighet med ungefärliga valutakurser och återspeglar inte dina faktiska intäkter som kommer att betalas ut. Du kommer fortfarande att få dina intäkter utbetalda baserat på de inlämnade betalningspreferenser.

Kan jag komma åt konsoliderad rapportering på min mobila enhet? Logga bara in på Associates Central på din mobila enhetens webbläsare och navigera till rapportsidan.

Kan jag ladda ner min konsoliderade sammanfattning av intäkter? Den konsoliderade sammanfattningen av intäkter kan inte laddas ner för tillfället. Den kan bara visas på en stationär dator, laptop eller mobil enhet.

Jag har tidigare länkat butiks-ID:n som en del av OneLink. Vad händer med dem nu? Tidigare länkade butiks-ID:n kommer finns kvar och är tillgängliga för dig att hantera under ”Kontoinställningar > Länka butiks-ID:n”.

Var finns alternativet för att specificera mitt standard tracking-ID för omdirigering av internationella klick? Du kan hitta detta under ”Kontoinställningar > Standard Tracking-IDs”.


Vad tror du?

Har du ett förslag eller en kommentar om Associates Central webbplats? Meddela oss.