Sverige

Förbättra din marknadsföring

Det finns många marknadsföringstekniker i online-marknadsföringsvärlden som du kan använda för att öka försäljningen. Vi har skapat en lista över tekniker som kommer att hjälpa dig att optimera trafiken på din webbsida och maximera dina inkomster.

  • Gör dina länkar framträdande. Ha produktlänkar högst upp på varje sida. Detta gör att kunderna inte behöver skrolla ner för att köpa. En bra idé är att placera länkar högst upp och längst ned på dina sidor, för att se till att en möjlighet att köpa alltid är synlig för dina kunder. Du kan även ändra storlek eller färg på länken, eller till och med animera den, för att dra mer uppmärksamhet till den. Att experimentera med textlänkar kan också ge resultat, som att använda fetstil eller olika textfärger. Observera att Amazon.se framgångsrikt använder sig av den teknik som går ut på att placera en framträdande ”köp-ruta” i det övre högra hörnet på varje produktinformationssida.
  • Använd individuella artikellänkar för sidor med specifikt innehåll. Om du exempelvis gör en produktrecension inkluderar du en direkt länk till produkten i fråga i recensionstexten. Du kan ha flera olika länkar på en och samma sida, men se till att de fungerar tillsammans och uppfyller olika behov.
  • Använd sökfältslänkar eller länkar till startsidan för Amazon.se på sidor med allmänt innehåll. Några av våra mest högkonverterande meddelanden, som ”Sök efter nya och begagnade” (Search New and Used) är tillräckligt små för att de inte ska ta över dina sidor, och tilltalar dina besökare som kanske vill handla, men inte är riktigt säkra på vad de vill köpa.
  • Korsmarknadsför. Om din webbsida handlar om trädgårdsskötsel och du framhäver böcker om trädgårdsskötsel, varför inte även göra reklam för trädgårdsredskap och instruktionsvideor? Om den handlar om matlagning kanske du kan erbjuda olika kokböcker, köksapparater, redskap eller till och med livsmedel. Försök vara kreativ när du presenterar produkter och erbjud många olika artiklar som matchar dina besökares intressen. Våra kategori- och nyckelordslänkar gör det lätt för dig att göra detta. Observera att det på många produktinformationssidor på Amazon.se finns ett avsnitt där det står ”Kunder som köpte denna artikel köpte även ...” och vi har upptäckt att sådan korsmarknadsföring är mycket effektiv.
  • Gör det lätt för kunderna att hitta din butik på din webbsida. Om du ska lägga ner en massa tid på att bygga länkar och butiker, se till att göra det enkelt för dina kunder att hitta de produkter du presenterar. Du kan göra detta genom att placera en länk till din butik längst upp på varje sida.
  • Använd varumärket Amazon.se i dina länkar. Många har upptäckt att eftersom besökarna på deras webbsida litar på namnet Amazon.se får de fler genomklickningar och en bättre konverteringsgrad om varumärket Amazon.se läggs till i deras länkar.
  • Testa olika grafik och budskap. Vår egen konvertering förändras när vi använder olika budskap. Vare sig du använder banners, knappar eller text lönar det sig att rotera budskap, för att se vad som fungerar bäst.
  • Inkludera rekommendationer för de produkter du presenterar. Dina besökare värdesätter din expertis och ditt omdöme och kommer därför med större sannolikhet att göra köp om du ger rekommendationer eller kommentarer om de artiklar du gör reklam för.
  • Använd varubilder och ”Köp”- eller ”Köp varan”-knappar. Logotyper och grafik gör det enklare för kunderna att förstå de produkter du erbjuder, och du kan hitta en mängd av dessa i vårt avsnitt ”Bygga upp länkar” (Build Links). Genom att använda Köp- eller Köp artikel-knappar vet besökarna dessutom att de enkelt kan köpa de produkter som presenteras; utan det visuella hjälpmedlet kanske de inte inser detta.
  • Variera de produkter du presenterar under årets lopp. Du kanske fokuserar på en produkt 10 månader per år, men det är en bra idé att lägga om den strategin inför julen, när folk letar efter julklappar och behöver hjälp med att hitta de bästa nya leksakerna, elektroniken och köksartiklarna. Placera till exempel en lista över bästsäljande spelsystem på din webbsida när julen närmar sig.
  • Uppmuntra att köpa presenter. Amazon.se presenterar intressanta presentförslag året runt. Från bästsäljande böcker till de senaste leksakerna – du kan hitta alla sorters produkter att göra reklam för på din webbsida som kommer att göra till och med den mest kräsna presentköparen nöjd.
  • Byt ut landningssidan för din placering. Det finns flera olika destinationer på Amazon.se som du kan länka till: produktinformationssidor, underkategorisidor, kategorisidor, sökresultat eller startsidan för Amazon.se. Du kanske blir förvånad över vilken landningssida som konverterar bäst.
  • Se till att dina länkar skapas korrekt. Säkerställ att du länkar till den sida du avser länka till, och kontrollera att ditt Associates-ID inkluderas, så att du krediteras för alla kvalificerade köp. Alexa, ett Amazon.se-företag, erbjuder en kostnadsfri webbsiderapport online som du kan använda för att eliminera brutna länkar

Hastighet, säkerhet och integritet

  • Hastighet. Kunder uppger snabb prestanda som den största avgörande faktorn för hur nöjda de är med en webbsida. Vi rekommenderar att du besöker din egen webbsida med ett 56 K-modem och utvärderar dess prestanda. Den gängse uppfattningen är att det bör ta mindre än 10 sekunder för din webbsida att ladda. Om det tar längre tid kanske dina potentiella kunder inte vill vänta och det kan du förlora på. En vanlig orsak till att webbsidor laddar långsamt är att de använder för mycket grafik. Om du tror att grafik påverkar din webbsidas prestanda negativt kan du prova att göra om dem till 5-bitars färg för att minska deras storlek och, om nödvändigt, ta bort en del.
  • Kreditkortssäkerhet. Amazon.se erbjuder kunder ett säkert sätt att göra Internet-köp: Netscape Secure Commerce Server, som krypterar all information som kunderna skriver in. Om kunderna föredrar att inte ange betalningsinformation online kan de ringa oss eller faxa sitt kreditkortsnummer till oss, eller betala med check.
  • Integritet. Integritet är mycket viktigt för dina besökare, och det är vår policy att Amazon.se skyddar deras personliga information. Om du vill förvissa dina besökare att de kan förvänta sig säkra köp och att deras personliga information är skyddad, länka till Amazon.ses sekretesspolicy (Amazon.se Privacy Notice), som beskriver våra säkerhetsmetoder.